Ikona z podstaty: Nový model XSR900 GP
Ztělesnění historie Yamaha Racing
Spojení nostalgického designu s nejnovějšími technologiemi
Řada Sport Heritage je poctou nejznámějším motocyklům z pestré historie značky Yamaha. Kombinuje nostalgický design s nejmodernějšími technologiemi vysoce výkonných motorů a šasi.
Každý model XSR čerpá inspiraci a designové prvky z nejvýznamnějších motocyklů vyrobených společností Yamaha v průběhu její 68leté historie, ale v žádném případě nerezignuje na moderní výkon, protože tuto nadčasovou krásu propojuje s nejmodernějšími jízdními technologiemi.
Závodění má společnost Yamaha v genech. Společnost Yamaha Motor Company se od svého vzniku účastní motocyklových závodů a vítězí v nich – posouvá hranice možností člověka i stroje. Vůbec první motocykl Yamaha, model YA-1, vyhrál v roce 1955 krátce po založení společnosti závod Mount Fuji Ascent Race.
Od té doby nasbírala Yamaha nespočet vítězství na všech úrovních od místních amatérských závodů až po nejvyšší třídu Grand Prix.
Model XSR900, který byl poprvé uveden na trh v roce 2016, vždycky jemně odkazoval na závodní rodokmen značky Yamaha a v roce 2021 se nejnovější generace modelu XSR900 posunula ještě o krok dál. Zachovala si podobu historického roadsteru s jasnými designovými prvky převzatými ze závodních strojů z 80. a 90. let.
V roce 2024 se odkaz na závodní tradici značky Yamaha posune o další krok s představením nového modelu XSR900 GP, jenž vzdává hold některým z nejslavnějších závodních strojů ze slavné minulosti značky Yamaha, a to způsobem, jaký v řadě Sports Heritage dosud nebyl k vidění.
Model XSR900 GP v sobě spojuje nostalgii Grand Prix z 80. let s nejnovějšími technologiemi, včetně ikonického motoru CP3 o objemu 890 cm³ s vysokým točivým momentem, šestiosé řídicí jednotky IMU odvozené od modelu R1 a asistenčními systémy citlivými na náklon jezdce. Ztělesňuje tak závodní historii značky Yamaha, aniž by rezignoval na moderní výkon.
Zlatá éra závodů Grand Prix
Yamaha se poprvé zúčastnila mistrovství světa silničních motocyklů při Velké ceně Francie.
První titul ve špičkové třídě premier class získala Yamaha v 70. letech s Giacomem Agostinim a další mistrovské tituly následovaly později v průběhu tohoto desetiletí.
V osmdesátých letech se však Yamaha nesmazatelně zapsala do historie „Zlaté éry“ závodů Grand Prix. „Král“ Kenny Roberts si v roce 1980 dojel na svém motocyklu YZR500 pro třetí titul v řadě, ale po tomto úspěchu prožila Yamaha několik náročných sezón v boji o prvenství se svými soupeři.
Rozhodla se proto přehodnotit přístup a zaměřit se nově na vývoj závodních motocyklů s důrazem na souznění jezdce se strojem.
Tato nová strategie nejenže položila základy pro další úspěchy v Grand Prix (Yamaha získala v letech 1984–1992 šest titulů z Grand Prix v kategorii do 500 ccm), ale technologie vyvinuté v tomto období také určily budoucnost výroby sportovních motocyklů až do dnešních dnů.
Po přechodu na štíhlejší motor V4 v roce 1982 se konstruktéři společnosti Yamaha zaměřili na vývoj rámu, do kterého by se tato pohonná jednotka vešla. Záměrem bylo vyrobit rám stejně široký jako motor V4, aby ho obepínal jako klec.
Vznikl tak kultovní rám Deltabox, který se poprvé objevil na stroji YZR500 OW61 určeném pro Grand Prix v roce 1982. Deltabox nabízel vynikající tuhost a zpětnou vazbu právě tam, kde ji jezdec nejvíce potřebuje, a představoval tak významný krok vpřed, že o pouhé tři roky později jej Yamaha poprvé použila u sériového modelu TZR250, který přenesl vlastnosti továrního závodního stroje YZR na silnici.
A nyní, o 40 let později, je rám ve stylu Deltabox stále základem mnoha motocyklů Yamaha, včetně nového modelu XSR900 GP.
Zrozen z úcty
Anglické přísloví „mravy dělají člověka“ vychází ze sdílené představy, že zdvořilost, dobré chování a úcta jsou nezbytné pro zachování dobrých mezilidských vztahů.
Právě tato koncepce se stala výchozím bodem pro design modelu XSR900 GP, který je v souladu s filozofií Faster Sons respektovat původ, poučit se z minulosti a vytvořit lepší stroj pro moderního jezdce.
Cílem nebylo vytvořit repliku, ale uvést na trh model, který bude přistupovat s maximální úctou k minulosti a zároveň bude využívat ty nejnovější technologie a výkon. To je XSR900 GP.
Nostalgie v každém detailu
Kapotáž inspirovaná 80. léty
Z estetického hlediska se motocykly pro Grand Prix v 80. letech výrazně posunuly od zaoblené kapotáže 70. let k „hranatějšímu“ designu, který se objevoval od poloviny 80. let. Tyto hranatější tvary určily trend pro následující desetiletí nejen na úrovni Grand Prix, ale i u sériově vyráběných motocyklů.
Horní kapotáž modelu XSR900 GP tuto éru připomíná, a to nejen zřetelným ovlivněním motocykly YZR Grand Prix z 80. let, ale také prvky sériových sportovních strojů FZR a TZR z konce 80. a začátku 90. let. Pro zachování vzhledu závodního motocyklu byl kulatý LED světlomet modelu XSR900 nahrazen modulem s kompaktní čočkou, který je úhledně ukryt v přední kapotáži, s níž je dokonale sjednocen a přitom zajišťuje vynikající osvětlení.
Karoserie je symbolem minulosti nejen svým vzhledem, ale také způsobem montáže, který je inspirován 80. lety – kapotáž s rámem spojuje trubková konstrukce a rovné konzoly podpírající přístrojovou desku vytvářejí z pohledu jezdce skutečný dojem zlaté éry.
Pro zdůraznění klasického pocitu z kokpitu je horní vzpěra kapotáže podepřena maticovou konstrukcí, která je identická s konstrukcí použitou u původního modelu TZ250. Tato konstrukce je pravým závodním způsobem upevněna pomocí beta čepu. Je to poprvé, kdy Yamaha použila toto upevnění u sériově vyráběného modelu pro běžné silniční použití.
Účelem přechodu od zaoblených kapotáží ze 70. let k hranatějšímu stylu 80. let bylo jednak zlepšit aerodynamickou účinnost a jednak chránit jezdce před větrem, který přichází s vyšším výkonem; a nejinak je tomu i u modelu XSR900 GP.
Štít a individuální chrániče kloubů v sobě nesou nádech 80. let, ale nejde jen o vzhled. Výkon a převodový poměr motoru CP3 o objemu 890 cm³ je stejný jako u motoru XSR900, ale struktura přední kapotáže modelu XSR900 GP zvyšuje zrychlení i maximální rychlost, zatímco kanály na bočních panelech účinně odvádějí teplo z chladiče a maximalizují tak chladicí výkon.
Barevně sladěný potah sedla se nasazuje na sedlo spolujezdce a dotváří tak závodní vzhled hranaté zadní části ve stylu 80. let, která ukrývá zadní světlo, zatímco zarážka sedla na horní části kapotáže sedla udržuje jezdce v poloze, aby si mohl naplno vychutnat pocit zrychlení.
Barvy připomínající Raineyho léta
Model XSR900 GP, vyvedený v jedné z nejlegendárnějších barev Yamaha Grand Prix všech dob, je k dispozici v historickém provedení inspirovaném stroji, na kterých jezdci jako Wayne Rainey získali v 80. a počátkem 90. let 20. století několik titulů z mistrovství světa Grand Prix v kubatuře do 500 cm³, doplněném autentickými žlutými čísly na přední i zadní kapotáži.
Šasi a kyvné rameno ve stylu Deltabox mají stříbrnou povrchovou úpravu, aby lépe evokovaly dobu prototypů z 80. let a zdůraznily charakter samotného rámu ve stylu Deltabox.
Sportovnější jízda
Závodní řídítka
Kokpit v závodním stylu doplňují samostatná „závodní“ řídítka a nabízejí sportovnější zážitek z jízdy.
Přepracovaná řídítka oproti modelu XSR900 zásadně mění jízdní pozici, protože posunují jezdce na stroji více dopředu do sportovnější jízdní pozice, čímž zvyšují zatížení přední části a nabízejí pocit vyšší přesnosti, jaký od závodního stroje očekáváte.
Protože však tento model není zaměřen výhradně na závody nebo jízdu na okruhu, není jízdní pozice nakloněna příliš dopředu, ale spíše zajišťuje rovnováhu, kterou si lze užít na silnici bez nepohodlí. Pohodlí ještě podtrhuje silnější sedlo, které poskytuje lepší oporu.
Opěrky nohou z tlakově litého hliníku se dají nastavit do dvou různých poloh, ale z výroby jsou nastaveny do horní polohy, aby zdůraznily sportovnější jízdní pozici.
Vyladěná tuhost
Bylo potřeba kompenzovat větší zatížení přední části stroje v důsledku předsunuté jízdní pozice, a proto byly oblasti kolem rámu modelu XSR900 GP upraveny tak, aby se optimalizovala stabilita v zatáčkách. Také podsedlový rám byl oproti modelu XSR900 zesílen.
Aby se model XSR900 ještě více přizpůsobil tomuto stylu jízdy v přední části stroje, je jediným modelem CP3, který má hliníkový hřídel slitinového představce řízení. Ten upravuje tuhost v oblasti řízení, aby lépe vyvážila často protichůdné pocity lehkosti a stability při změně směru nebo při rychlém zpomalení.
S lehkými kovanými koly Spinforged a novými pneumatikami Bridgestone Battlax Hypersport S23 může jezdec s jistotou vzít svůj XSR900 GP přesně tam, kam si přeje.
Špičková technologie
Vysoce účinné brzdy a odpružení
Mantrou modelu XSR900 GP je spojování stylu dob minulých s moderními technologiemi, a tak se může pochlubit nejnovějšími komponentami odpružení a brzd.
Přední upside down vidlice KYB jsou plně nastavitelné pro předpětí a kompresní tlumení i tlumení odskoku, takže lze najít ideální nastavení pro pocit z přední části. Zadní odpružení s přepákováním aktivuje nakloněný plně nastavitelný tlumič KYB, který je prakticky skrytý pohledům a zachovává štíhlý a sportovní vzhled zadní části stroje. Díky dálkovému nastavení předpětí je přizpůsobení jízdy snadné.
Radiální přední hlavní brzdový válec Brembo podtrhuje špičkovou specifikaci motocyklu, která zdůrazňuje jeho sportovní potenciál, zatímco brzdové hadice byly optimalizovány tak, aby zlepšily kontrolu nad brzděním při sportovnější jízdě, zejména při silnějším brzdění.
Systém řízení jízdy Yamaha (YRC)
Jezdci na modelu XSR900 GP si mohou dále přizpůsobit jízdní zážitky díky systému řízení jízdy Yamaha Ride Control (YRC), který zachovává kombinaci nostalgického stylu s nejnovějšími technologiemi pro vysoký výkon. Pro jednodušší použití jsou integrovány charakteristiky výkonu motoru a asistenční systémy pro jezdce, které umožňují rychlé změny úrovně elektronických zásahů v závislosti na preferencích jezdce a podmínkách na silnici.
Tři přednastavené integrované jízdní režimy „SPORT“, „STREET“ a „RAIN“ mají tovární nastavení s různými úrovněmi zásahu pro různé podmínky. Ty doplňují dvě nastavení „Custom“, která umožňují jezdci ručně zvolit vlastní nastavení výkonu a zásahů pro různé elektronicky řízené pomocné prvky citlivé na náklon – vše lze nastavit pomocí chytrého telefonu prostřednictvím aplikace MyRide.
5″ TFT displej s plnou konektivitou
V kokpitu v retro stylu je umístěn nový pětipalcový barevný TFT displej. Jezdci si mohou vybrat ze čtyř různých motivů podle své momentální nálady, ale analogový otáčkoměr v tradičním stylu, inspirovaný závodními motocykly minulých let, skutečně umocňuje dobový zážitek z jízdy.
Pro bohatší zážitky z jízdy je součástí standardní výbavy motocyklu XSR900 GP možnost připojení chytrého telefonu prostřednictvím vestavěné komunikační řídicí jednotky (CCU). Tak můžete být během jízdy ve spojení díky propojení chytrého telefonu se strojem prostřednictvím bezplatné aplikace MyRide Link. Kromě zobrazení oznámení o hovorech a zprávách na 5″ TFT displeji je jízda obohacena o nový rozměr díky možnosti přijímat hovory a poslouchat hudbu prostřednictvím náhlavní soupravy Bluetooth*. Po připojení mohou jezdci využívat také integrovaný navigační systém Garmin StreetCross, který zobrazuje navigaci krok za krokem na 5″ TFT přístrojovém panelu.
K dispozici je také možnost napájení externích zařízení pomocí nové zásuvky USB typu C umístěné v blízkosti přístrojového panelu.
* Náhlavní souprava s Bluetooth není součástí motocyklu
Nový ergonomický rozváděč
Nové integrované spínače na řídítkách umožňují jezdci ovládat širší škálu funkcí nového modelu XSR900 GP, včetně připojení k chytrému telefonu, navigace a jízdních režimů, jakož i dotazování se na různé možnosti menu.
Mají jasný, logický a jednoduchý design – tvar, pohyb a ergonomické uspořádání tlačítek byly navrženy tak, aby byl pohyb intuitivní a jezdec mohl snadno procházet různými funkcemi.
Pro usnadnění navigace v rušném silničním prostředí se při změně jízdního pruhu nebo v případech, kdy je třeba pouze krátká indikace, směrová světla třikrát rozblikají jemným kliknutím na přepínač směrových světel. Úplné stisknutí spínače způsobí nepřetržité blikání, dokud neuplyne 15 sekund a pokud stroj ujede více než 150 metrů.
Nová funkce signalizace nouzového zastavení (ESS) reaguje na náhlé brzdění zapnutím výstražných světel, aby v nouzové situaci varovala účastníky silničního provozu za vozidlem, které zastavuje v rychlosti.
Dodatečná podpora díky pokročilé šestiosé jednotce IMU s asistenčními prvky citlivými na náklon jezdce
High-tech šestiosá jednotka IMU modelu XSR900 GP, vyvinutá přímo z elektronických systémů modelu R1, neustále měří zrychlení ve směru dopředu-dozadu, nahoru-dolů a doleva-doprava – a také úhlovou rychlost ve směru náklonu, natočení a vychýlení stroje.
Šestiosá IMU dokáže v reálném čase odesílat data do řídicí jednotky, která ovládá sadu elektronických asistenčních systémů pro jezdce, včetně systému kontroly trakce (TCS) citlivého na náklon, systému kontroly skluzu (SCS) a systému kontroly zdvihu předního kola (LIF) a systému kontroly brzd (BC).
XSR900 GP je také prvním modelem Sport Heritage, který je vybaven systémem Quick Shift třetí generace, jenž zlepšuje jízdu tím, že kromě standardní funkce umožňuje řazení dolů bez spojky při zrychlování a řazení nahoru bez spojky při zpomalování.
Technické údaje
- Výrazný design připomínající závodní motocykly Grand Prix 80. a 90. let
- Nový plnobarevný 5'' TFT displej s konektivitou
- Vysoce kvalitní plně nastavitelné přední a zadní odpružení KYB
- Závodní řídítka a spínače na řídítkách nové konstrukce
- Šasi ve stylu Deltabox s optimalizovanou tuhostí
- Pohodlné hlavní sedlo, nové boční kryty a odnímatelný potah sedla
- Nový styl a umístění stupaček
- Systém řízení jízdy Yamaha (YRC) a 6osá jednotka IMU
- Tempomat, systém Quick Shift třetí generace a asistenční antihoppingová spojka
- Motor CP3 o objemu 890 ccm s vysokým točivým momentem splňující normu EU5+
- Kola Yamaha Spinforged s pneumatikami Bridgestone Battlax Hypersport S23
Barvy, dostupnost a cena
Nový model XSR900 GP bude k dispozici ve dvou barvách Legend Red a Power Grey. Data dodávky evropským prodejcům a ceny se v jednotlivých regionech liší, takže pro další informace se obraťte na národního distributora značky Yamaha.
Originální příslušenství a oblečení Yamaha Faster Sons
Společnost Yamaha vyvinula řadu sad jedinečného originálního příslušenství, které umožňuje majitelům modelu XSR900 GP snadno přizpůsobit svůj motocykl.
Zákazníci si mohou sady a příslušenství objednat ještě před vyzvednutím nového XSR900 GP a nechat si je namontovat u prodejce Yamaha. Všechny položky v baleních lze zakoupit také samostatně a kromě položek sady obsahuje seznam originálního příslušenství pro model XSR900 GP také spodní kryt kapotáže, držák registrační značky, tónovaný štít a výfukový systém Akrapovič.
Řada oblečení Yamaha Faster Sons vyvinutá jako doplněk k motocyklům řady Sport Heritage zahrnuje stylová trička, svetry, kožené bundy, baseballové čepice, nášivky a další výrobky, které jsou navržené tak, aby odpovídaly nadčasovému vzhledu modelů XSR.