Prototyp XSR900 DB40 představen na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
Řada Yamaha Sport Heritage kombinuje emoce vyvolávající design některých nejikoničtějších motocyklů v historii značky a spojuje jej s nejnovějšími technologiemi vysoce výkonných šasi a motorů, čímž vzdává hold závodním strojům, které formovaly minulost značky Yamaha, bez kompromisů v oblasti moderního výkonu.
V roce 2023 jde tento odkaz na slavnou závodní historii značky Yamaha ještě dále. Po odhalení příslušenství XSR900 RACER a speciálu CafeRacersofInstagram Yard Built for Good inspirovaného Grand Prix osmdesátých let minulého století se na kultovním Festivalu rychlosti v Goodwoodu poprvé představil prototyp XSR900 DB40.
Prototyp XSR900 DB40, který bude každý ze čtyř dnů festivalu jezdit na prestižní kopec Goodwood Hill, představuje spojení bohaté závodní historie značky Yamaha a nejmodernějších technologií v souladu s mantrou Sport Heritage.
Ve čtvrtek a v pátek se na kopec na prototypu XSR900 DB40 pustí bývalý závodník YZR500 Grand Prix Niall Mackenzie, který v roce 1989 jezdil za tým Marlboro Yamaha a na začátku devadesátých let ještě tři roky sedlal stroje Yamaha, a o víkendu stroj na kopec vezmou vybraní novináři a VIP osobnosti.
V osmdesátých letech minulého století byla Yamaha průkopníkem nové vlny technologického pokroku v motocyklovém inženýrství, když představila na svých závodních strojích Grand Prix šasi Deltabox.
Tato technologie brzy pronikla i k silničním motocyklům a nyní, po 40 letech, je konstrukce ve stylu Deltabox základem mnoha motocyklů Yamaha.
Prototyp XSR900 DB40, který vychází z modelu XSR900 a jehož jméno oslavuje 40 let šasi Deltabox, je poháněn oceňovaným tříválcovým motorem CP3 o objemu 890 cm3, který je uložen v nejnovější verzi rámu ve stylu Deltabox.
Název „Deltabox“ vychází ze spojení slova „Delta“, čtvrtého písmene řecké abecedy, které je znázorněno trojúhelníkem, a slova „box“.
Z bočního pohledu je Deltabox tvořen trojúhelníkem spojujícím hlavovou trubku s čepem kyvné vidlice a příčný průřez má tvar boxu. Tento vztah mezi hlavou řízení a bodem otáčení nabízí vynikající tuhost a zpětnou vazbu tam, kde ji jezdec nejvíce potřebuje. Příčný průřez ve tvaru boxu poskytuje větší plochu a zároveň nižší hmotnost a vyšší tuhost.
Yamaha šasi Deltabox představila v roce 1982 na stroji YZR500 OW61 Grand Prix a na sériovém závodním motocyklu se rám poprvé objevil jen o tři roky později, u modelu TZR250, který přenesl vlastnosti továrních závodních strojů YZR na silnici. Od té doby se Deltabox stal synonymem pro supersportovní modely Yamaha včetně revolučního modelu R1, který letos slaví 25 let od uvedení na trh.
Prototyp XSR900 DB40 je nejnovějším modelem založeným na platformě XSR900, který vzdává hold závodní identitě značky Yamaha. Minulý měsíc představila zakázková firma caferacersofinstagram na výstavě Bike Shed Motorcycle Club Show svůj první projekt Yard Built for Good – upravený model XSR900, který odkazuje na závodní motocykly Yamaha Grand Prix z osmdesátých a devadesátých let.
Toto následovalo představení řady originálního příslušenství Yamaha, které proměnilo standardní model XSR900 v RACER s mini kapotáží ve stylu café racer a jednodílným potahem sedla v závodním stylu. Tento XSR900 RACER měl premiéru na výstavě motocyklů Bike Shed Motorcycle Show předtím, než se legendární francouzský závodník Grand Prix Christian Sarron v červnu vydal na slavný závod Wheels and Waves Punk's Peak.