Y-AMT: Automatizovaná manuální převodovka Yamaha
TECHNOLOGIE ŘAZENÍ NOVÉ GENERACE PŘINÁŠÍ NOVOU ÚROVEŇ POUTAVOSTI JÍZDY NA MOTOCYKLU
NOVÝ ROZMĚR SPORTOVNÍ JÍZDY
Společnost Yamaha se dlouhodobě pohybuje v čele motocyklových inovací. Každý krok v technologickém vývoji se společnost snaží nabídnout působivější zážitek z jízdy, který dokáže řidiče ještě více uspokojit.
Tento přístup je inspirován filozofií Jin-Ki Kanno společnosti Yamaha, která zdůrazňuje podmanivé potěšení z toho, že řidič cítí skutečnou symbiózu se svým strojem.
Nová automatizovaná manuální převodovka Yamaha (Y-AMT) má tento pocit posunout ještě dál. Představuje totiž začátek nové éry společnosti Yamaha a nabízí vyspělou technologii řazení, která přináší nový rozměr zážitku ze sportovní jízdy.
Systém Y-AMT umožňuje řidiči plně se soustředit na sportovní výkony, které motocykl nabízí, protože poskytuje konzistentní lineární řazení, které zaručuje nejpoutavější zážitek z jízdy. A to díky možnosti volby pohodlného manuálního řazení ovládaného prsty nebo dvou režimů plně automatické převodovky.
RYCHLÉ A PŘESNÉ ŘAZENÍ POUHÝM STISKNUTÍM TLAČÍTKA
Ruce, které mají bližší a dokonalejší spojení s mozkem než nohy, jsou jedním z nejcitlivějších a nejsilnějších prostředků, jaké má lidské tělo k dispozici.
Řazení pouze rukou, na rozdíl od kombinace nohou a rukou, je nejen rychlejší, ale vyžaduje i méně času na přemýšlení, což řidiči umožňuje soustředit se na používání plynu a brzd, úhel náklonu, polohu těla a míru přilnavosti pneumatik, aby byla jízda ještě intenzivnější. Z tohoto důvodu se u modelů s převodovkou Y-AMT nemontuje řadicí páka. To znamená, že řidič nemusí přesouvat levou nohu na stupačce a může se místo toho soustředit na polohu těla a rozložení hmotnosti prostřednictvím stupaček tak, aby zlepšil ovládání motocyklu, zejména v zatáčkách.
Systém Y-AMT umožňuje přizpůsobit charakteristiku řazení stroje preferencím řidiče a různým podmínkám na silnici, přičemž na výběr je manuální řazení „MT“ ovládané prstem nebo řazení plně automatické „AT“.
Při použití manuální převodovky (MT) stačí jedno stisknutí tlačítka k rychlému a přesnému přeřazení bez nutnosti manuálního ovládání páčky spojky. Řazení se ovládá ukazováčkem a palcem pomocí dvou výkyvných řadicích páček – plusové páčky pro řazení nahoru a minusové páčky pro řazení dolů. Pro lepší ovládání při sportovnější jízdě lze za páčku plus také zatáhnout při řazení nahoru a stlačit ji při řazení dolů pouze ukazováčkem, což nabízí větší volnost, protože není nutné sundávat palec z řídítek. Velikost, umístění a zdvih páčky byly navržené tak, aby se daly ideálně ovládat s nasazenými rukavicemi, takže k řazení rychlostních stupňů je zapotřebí jen minimální pohyb prstů.
Ovládání spojky je velmi progresivní a poskytuje řidiči zcela přirozený chod při všech rychlostech. Díky maximálnímu využití výkonových charakteristik motorů Yamaha s klikovým hřídelem crossplane a nejsportovnějších jízdních režimů byl model MT vyvinut tak, aby umocnil radost ze sportovní jízdy. Díky rychlosti a přesnosti každého zařazení, které je konzistentnější než při použití nejmodernějšího rychlořazení, je vzrušení a adrenalin z rychlého a hladkého řazení v nejsportovnějších jízdních podmínkách pro řidiče ještě větší.
Díky plně automatickému režimu převodovky (AT) může řidič volit mezi dvěma programy, které vyhovují různým jízdním situacím – lze je kdykoli snadno přepnout stisknutím speciálního tlačítka „mode“ ovládaného palcem.
Zájemci o svižnou jízdu na volné silnici si mohou zvolit režim „D+“, který nabízí sportovní řazení ve vyšším rozsahu otáček pro zachování vzrušujícího zážitku z jízdy a zároveň zachovává výhody plně automatické převodovky.
Řidiči dojíždějící do práce nebo překonávající dlouhé vzdálenosti na dálnicích mohou zvolit režim „D“, který poskytuje jemnější řazení s udržováním nižších otáček tak, aby se maximalizovala jistota jezdce při jízdě nízkou rychlostí, ve městě nebo při manévrování.
V režimu AT může řidič také kdykoli jednoduše řadit manuálně pomocí výkyvných řadicích páček.
Ve všech případech poskytuje převodovka Y-AMT konzistentně lineární řazení, takže se řidič může soustředit na polohu těla, zatáčení, brzdění a zrychlování, ať už jede ve městě, nebo na volné silnici.
NOVÉ VYVÍJENÉ TECHNOLOGIE
Společnost Yamaha stála v čele vývoje automatického řazení u motocyklů již dříve, když před téměř dvaceti lety vyvinula systém procesorem řízeného řazení Yamaha (YCC-S) pro sportovně-cestovní motocykl FJR1300. Systém YCC-S byl vybaven automatickou hydraulickou spojkou, která umožňovala řidiči řadit manuálně pomocí řadicí páčky ovládané prstem.
Systém YCC-S předběhl svou dobu v mnoha ohledech a nyní má systém Y-AMT společnosti Yamaha díky technologickému vývoji změnit tvář sportovní jízdy.
Systém Y-AMT je nejsportovnějším řešením v oblasti jednostopých vozidel a představuje inovativní alternativu pro novou generaci motocyklistů, kteří touží po zábavnosti a výkonu manuální převodovky a zároveň po komfortu převodovky plně automatické.
Na rozdíl od hydraulicky ovládaného systému YCC-S využívá Y-AMT dva elektrické akční členy, které přebírají funkce tradičně vykonávané levou rukou a nohou řidiče. Systém váží pouhých 2,8 kg a byl navržen tak, aby umožňoval prostorově úspornou a lehkou vestavbu. Tím je zajištěno, že proslulá filozofie kompaktního šasi společnosti Yamaha zůstane nedotčena, protože motor není širší, zachovává pocit lehkosti běžného motocyklu, stejně jako ovladatelnost a výkon stroje.
Ve spojení se systémem ovládání škrticí klapky ride-by-wire (YCC-T), přepínatelnými jízdními režimy a funkcemi tempomatu společnosti Yamaha lze motocykl vybavený převodovkou Y-AMT nakonfigurovat pro všechny druhy jízdy.
Zatímco předchozí podobné převodovky pro motocykly byly obvykle určeny pro cestovní použití, převodovka Y-AMT byla vyvinuta s cílem zvýšit čistotu sportovní jízdy a umožnit řidiči lépe se soustředit na její vzrušující aspekty.
ZROZENÁ Z FILOZOFIE JIN-KI KANNO
Převodovka Y-AMT je dokonalým příkladem vztahu mezi řidičem a strojem, na který klade důraz filozofie Jin-Ki Kanno společnosti Yamaha, a poskytuje zábavný a nový zážitek z jízdy bez ohledu na jízdní podmínky, silnici nebo účel cesty.
Motocykly vybavené převodovkou Y-AMT budou znamenat změnu ve vnímání způsobu jízdy na motocyklu, což povede k ještě intenzivnějšímu zážitku z jízdy a k pocitům Kando. Jedná se o japonský výraz vyjadřující pocity hlubokého uspokojení a neskonalého nadšení, které se dostaví, když zažijete nebo se setkáte s produktem, který má skutečně výjimečnou hodnotu, kvalitu a výkon.
Společnost Yamaha začne v blízké budoucnosti zavádět převodovku Y-AMT do řady modelů a přinese tak tuto inovaci pro sportovní jízdu, turistiku a dojíždění do práce.
TECHNICKÉ ÚDAJE
- Manuální řazení pomocí kolébkového spínače ovládaného prstem
- Dva režimy automatického řazení: D+ (sportovnější řazení) a D
- Automatizovaná spojka a řazení ovládané elektromotorem
- Hmotnost 2,8 kg