Yamaha slaví 25. výročí revolučního modelu R1

Společnost Yamaha Motor Europe s hrdostí slaví 25. výročí průlomového modelu R1, a to na speciálních akcích naplánovaných v rámci Yamaha Racing Experience (YRE). Letošní YRE se bude konat na legendárním okruhu Mugello v Itálii ve dnech 21. a 22. července. Sjedou se tam největší hvězdy značky Yamaha a četní nadšenci a společně vzdají čest pozoruhodnému odkazu tohoto ikonického stroje.

Yamaha R1 už od svého uvedení na trh vždy nově definovala standardy výkonnosti a inovací v celém odvětví. Cesta vývoje dlouhá celých 25 let dokazuje, jaké odhodlání vložila společnost Yamaha do snahy o dokonalost konstrukce, díky které se model R1 stal ikonickým symbolem rychlosti, výkonnosti a špičkových technologií, které způsobily revoluci na trhu sportovních motocyklů.

Základ modelu R1, který se představil v roce 1998, tvořil inovativní, kompaktní a lehký kapalinou chlazený čtyřválcový 20ventilový motor o objemu 998 cm3 s ventilovým rozvodem DOHC, který byl osazen hlavou s pěti ventily na válec, měl přepracovaný rozměr ventilů za účelem zvýšení točivého momentu a zdokonalené portování.

Skutečnou změnu však přineslo geniální rozhodnutí, které prosadil vedoucí projektu Kunihiko Miwa. Zkonstruoval totiž první svisle uloženou převodovku v sériovém motocyklu na světě, což znamenalo lehčí a kratší motor, který umožnil montáž delší kyvné vidlice a tím pádem i lepší trakci při zachování běžného rozvoru sportovního motocyklu.

Kromě inovativní pohonné jednotky se v modelu R1 z roku 1998 představil zcela nové hliníkové šasi Deltabox II, silně vyztužená kyvná vidlice z lehké slitiny, tlumič Yamaha Monoshock a 41mm plně nastavitelná přední vidlice typu upside-down vyvinutá ve spolupráci s firmou Öhlins.

Toto kompaktní šasi a odpružení inspirované závody Grand Prix nabízely bezkonkurenční ovladatelnost a schopnost manévrování a stanovily nová měřítka pro moderní sportovní motocykly. Model R1 tehdy dosahoval ohromujícího výkonu 150 k při hmotnosti pouhých 177 kg.

Stejně pozoruhodný byl i úspěch modelu R1 v soutěžích. V prestižním závodě Isle of Man TT se tento motocykl v roce 1999 zapsal do historie, když David Jefferies zvítězil v závodě TT Formula One a zajel rekordní kolo rychlostí 195,1 km/h. Dále zvítězil i ve třídě Senior a Production TT, čímž celému světu ukázal závodní rodokmen modelu R1.

Yamaha pokračovala ve zdokonalování a vylepšování modelu R1, a tak byl model roku 2000 uveden na trh s více než 250 upravenými díly, například s vylepšeným motorem a šasi, aerodynamičtější kapotáží a novým titanovým tlumičem výfuku.

O dva roky později v roce 2002 představil za Yamahu vedoucí projektu Jošikazu Koike novou generaci modelu R1, která se vyznačovala průlomovým systémem podtlakově řízeného vstřikování paliva přinášejícím vyšší výkon a novým rámem Deltabox III, který byl lehčí a zároveň o 30 % pevnější v krutu.

V roce 2004 přišla čtvrtá generace modelu R1 s novým motorem s větším vrtáním a kratším zdvihem, s uzavřenou konstrukcí válců, jakož i s lomenými ojnicemi (FS), sáním RAM-air, novými výfuky pod sedlem, upravenou geometrií šasi a ostřejšími tvary kapotáže. Poprvé se podařilo dosáhnout u sériového motocyklu poměru výkonu k hmotnosti 1 : 1, a to díky výkonu 180 k, který vyvíjí zcela nové pohonné ústrojí.

Model R1 představený v roce 2007 se pyšnil inovativním systémem elektronické škrticí klapky Yamaha YCC-T a elektronicky řízenými variabilními trychtýři sání vzduchu (YCC-I). Vedoucí projektu Makato Šimamoto také představil nový motor čtyřventilové konstrukce, antihoppingovou spojku, vylepšený rám Deltabox a zdokonalené brzdy a odpružení.

V roce 2009 Yamaha navázala na své vlastní dědictví a uvedla na trh novou generaci modelu R1 s přelomovým motorem s klikovým hřídelem crossplane, který byl přímo odvozen od modelu Yamaha MotoGP M1. Jeho jedinečná konstrukce snížila setrvačné síly a zajistila lineárnější připojení škrticí klapky. Vedle toho vedoucí vývoje Tojoši Nišida představil dvojité vstřikovače paliva, nový lehký hliníkový rám Deltabox, pomocný rám z hořčíkové slitiny a špičkovou elektroniku.

Tento model nastavil v roce 2009 laťku na novou úroveň ovladatelnosti a výkonnosti ve světě závodů, což podtrhl neuvěřitelný výkon Američana Bena Spiese v soutěži WorldSBK, který si v 28 závodech připsal 14 vítězství a získal titul za rok 2009.

Konkurenceschopnost modelu R1 v tomto roce potvrdil tým YART Yamaha EWC, který zvítězil na mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, když Leon Camier vyhrál 19 z 26 závodů a získal titul mistra Velké Británie v superbicích a Kacujuki Nakasuga svůj první titul mistra Japonska v superbicích.

Model R1 z roku 2012 přináší další inovace. Mezi které patří systém kontroly trakce, který upravuje časování zapalování, dodávku paliva a otvírání škrticí klapky za účelem zachování optimální trakce, což vedlo ke zlepšení jízdních vlastností a snížení spotřeby paliva.

Jako další průlomový krok přišla R1 modelového roku 2015 s výkonným 200koňovým motorem a jako první sériový motocykl byla vybavena šestiosou inerciální měřicí jednotkou (IMU) a elektronickými podpůrnými systémy, jež byly vyvinuty a otestovány v poháru MotoGP. S hmotností bez provozních náplní 179 kg a řadou závodních prvků vyvolala R1 modelového roku 2015 skutečnou senzaci. Šéf projektu Hideki Fudžiwara také představil špičkovou limitovanou edici R1M s elektronicky řízeným odpružením, lehkou karbonovou kapotáží a palubním zápisem dat, která měla uspokojit potřeby vážných zájemců o závody a okruhové ježdění.

R1 modelového roku 2018 nabídla jezdcům ještě rozsáhlejší škálu sofistikované elektroniky a k tomu přidala systém rychlořazení Quick Shift (QSS) s funkcí blipper pro přeřazování směrem nahoru a podřazování bez spojky, což posunulo výkony motocyklů R1 a R1M na silnici i na okruhu na novou úroveň. Jízdní vlastnosti modelu R1 se zlepšily díky progresivnějšímu mapování systému Lift Control System a upravenému nastavení odpružení, ale hlavně v důsledku instalace elektronického závodního odpružení Öhlins, které mělo u modelu R1M přepracované rozhraní umožňující intuitivnější nastavení.

Pro modelový rok 2020 byla R1 vybavena motorem CP4 s novou hlavou válců, vačkovými hřídeli a systémem vstřikování. Dále byly zdokonaleny veškeré elektronické asistenční systémy a tím se ovladatelnost dostala na ještě vyšší úroveň. Nový systém brzdění motorem EBM (Engine Brake Management) umožnil jezdci volit mezi třemi různými intenzitami brzdného účinku motoru podle jízdních podmínek, a nový systém BC (Brake Control) přinesl větší jistotu a kontrolu při zatáčení. 43mm vidlice KYB u modelu R1 dostala přepracované ventily tlumiče a pružiny se sníženou tuhostí, což zajistilo lepší zpětnou vazbu a přirozenější pocit z řízení. Za účelem zlepšení jízdních vlastností šasi a zkrácení časů na kolo byl model R1M vybaven novým zadním tlumičem a zdokonalenou vidlicí Öhlins ERS NPX se stlačeným plynem.

V posledních letech se modely R1 a R1M dále vyvíjely a zůstávají dominantní silou na závodní scéně, přičemž Toprak Razgatlıoğlu a Andrea Locatelli z týmu Pata Yamaha Prometeon Official WorldSBK vedou v mistrovství světa superbiků FIM. Největším úspěchem byla Razgatlıoğluova vítězná sezóna v šampionátu WorldSBK v roce 2021, kdy tento turecký jezdec na cestě za titulem nasbíral 13 vítězství v závodech v dalších 16 se umístil na stupních vítězů. Ital Locatelli je pak na motocyklu R1 stále úspěšnější a dosud se na stupních vítězů umístil 11krát.

Kromě toho motocykl R1 prokázal své vynikající schopnosti po celém světě. Tovární tým Yamaha Factory Racing například v letech 2015–2018 čtyřikrát za sebou vyhrál historický vytrvalostní závod Suzuka 8 Hours, dále pak sedm z posledních osmi titulů AMA Superbike získali Cameron Beaubier (2015, 2016, 2018, 2019, 2020) a Jake Gagne (2021, 2022).

V roce 2021 Nakasuga získal neuvěřitelný desátý titul mistra v Japonském poháru superbiků kategorii Superbike, přičemž v Britském poháru superbiků zvítězili Tommy Hill (2011), Josh Brookes (2015), Tarran Mackenzie (2021) a Bradley Ray (2022), všichni na motocyklu R1.

Dědictví modelu R1 je stále bohatší a Yamaha se snaží posunout hranice inovací ještě dále představením modelu R1 GYTR. GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) je interní specializovaná divize společnosti Yamaha, která již více než 40 let vyvíjí technologie zlepšující výkonnostní parametry. Motocykl R1 GYTR modelového roku 2023 je rychlejší a preciznější než kdy předtím a byl navržen speciálně pro okruhové jezdce a závodníky, kteří dokážou ocenit vynikající výkony a špičkovou kvalitu značky Yamaha. Tento vysoce kvalitní stroj, vyrobený podle předpisů FIM Stock 1000, poskytuje jednotlivcům i týmům dokonalý základ pro vytvoření vlastního jedinečného superbiku. Model R1 GYTR je vybaven více než 25 komponenty podle závodní specifikace GYTR, například závodním výfukovým systémem Akrapovič, závodní řídicí jednotkou a kabeláží, díly šasi a pohonu GYTR, kompletní závodní kapotáží v bílé barvě a mnoha dalšími prvky. Model R1 GYTR je k dostání výhradně v obchodech GYTR PRO.

Připomenutí významného výročí modelu R1 se uskuteční v rámci Yamaha Racing Experience v Mugellu, protože tento toskánský okruh je pro své rychlé a náročné uspořádání trati oblíbený jak mezi jezdci, tak mezi fanoušky, a představuje ideální prostředí pro oslavu tak úžasného stroje. Obvykle je tato událost určena výhradně zákazníkům modelu R1M, ale při této významné příležitosti bude YRE 2023 poprvé otevřeno i pro majitele motocyklů R1, kteří si budou moci vybrat ze dvou různých variant účasti.

Na celý dvoudenní program je k dispozici 25 míst pro majitele R1, kteří si tak mohou spolu se zákazníky modelu R1M vychutnat zážitek ze závodů Yamaha (Yamaha Racing Experience) včetně traťových tréninků po oba dny, nechat si poradit od závodních techniků Yamahy v oblasti optimálního nastavení motocyklů, absolvovat exkluzivní prohlídky boxů Pata Yamaha Prometeon WorldSBK a mnoho dalších akcí. Kliknutím sem se dozvíte další informace a můžete se na celou dvoudenní akci YRE zaregistrovat.

Majitelé modelu R1 mají dále možnost zúčastnit se pouze sobotního programu, kdy se mohou zdarma zaregistrovat až na dva tréninky na trati, užít si atmosféru akce a prohlédnout si zákulisí týmu Pata Yamaha Prometeon. Další informace o této možnosti a registraci k účasti pouze na sobotním programu najdete po kliknutí sem.

Během tréninků na okruhu YRE budou mít majitelé možnost setkat se s největšími hvězdami Yamahy z poháru WorldSBK, například s jezdci Pata Yamaha Prometon WorldSBK Toprakem Razgatlıoğluem a Andreou Locatellim, a projet se po jejich boku. Dále se objeví dvojice z týmu GYTR GRT Yamaha WorldSBK Remy Gardner a Dominique Aegerter, z týmu GMT94 Yamaha WorldSBK Lorenzo Baldassari, dále pak Bradley Ray z týmu Yamaha Motoxracing WorldSBK a Niccolò Canepa z oficiálního týmu YART Yamaha EWC.

Připomínky 25. výročí v rámci YRE slibují exkluzivní zážitky pro všechny majitele modelů R1 a R1M, kteří se sejdou a oslaví tyto ikonické stroje mimo jiné na speciální výstavě strojů R1 všech generací od počátku výroby, na které se dále představí sbírka těch nejpamětihodnějších závodních motocyklů. Tyto akce představí trvalost odkazu modelu R1 v motocyklovém světě.

Paolo Pavesio,

ředitel pro marketing a motoristický sport společnosti Yamaha Motor Europe řekl:

„Jsme hrdí na to, že si v roce 2023 můžeme připomenout 25. výročí modelu Yamaha R1. Model R1 změnil pravidla hry ve světě motocyklů, posunul hranice výkonů a inovací a neustálým vývojem se dostal na vrchol závodního světa. Tento motocykl během posledních 25 let neustále ukazoval, co všechno je možné, a to díky technologiím a inovacím převzatým přímo ze soutěží MotoGP a WSBK. Yamaha Racing Experience v Mugellu bude letos výjimečný svátek, dokonalá příležitost, jak vzdát hold tak ikonickému stroji společně s našimi zákazníky a s některými z těch největších hvězd značky Yamaha.“