Zcela nový model MT-10: Korunovaný král řady Hyper Naked společnosti Yamaha
Yamaha představuje nový krok vývoje modelové řady MT-10
Definitivní mistr Master of Torque
Model MT-10 byl již dříve nesporným králem řady Hyper Naked značky Yamaha.
Od doby, kdy se objevil na scéně, si tento
motocykl vysloužil
maximální respekt každého, kdo na něj sedl, stejně jako každého, kdo jej byť jen
zahlédl v akci.
Motor CP4 s vysokým točivým momentem
odvozený od agregátu modelu R1 představuje nejpozoruhodnější pohonnou jednotku, jakou kdy společnost Yamaha
na motocykl kategorie Naked namontovala. Mimořádně agresivní styl Naked dává modelu MT-10 maximálně brutální
až hrozivý vzhled.
Lehké hliníkové šasi pak poskytuje prvotřídní hbitost a stabilitu. Díky tomu nabízí tento motocykl
vzrušení a zážitek z jízdy jako málokterý jiný stroj. Nyní přijíždí další stupeň vývoje modelové
řady MT-10.
Větší výkon, lepší ovládání, více adrenalinu... Nový model MT-10 byl postaven tak, aby zážitek kategorie
Hyper Naked pozdvihnul na ještě vyšší úroveň a posílil pověst modelu MT-10 coby ultimátního mistra
Master of Torque.
Příběh řady MT
Když v roce 2007 uvedla Yamaha na trh model MT-01, nikdo netušil, že se tento jedinečný stroj chystá změnit tvář trhu s motocykly v Evropě. Díky nekapotovanému provedení (koncept Naked), motoru o vysokém točivém momentu a výraznému vzhledu se opravdu neztrácel mezi ostatními stroji. Představoval začátek nové éry ve světě motocyklů, která se pak naplno rozeběhla v roce 2013, kdy byl uveden fenomenálně úspěšný model MT-09.
Evropským motorkářům se zalíbil na první pohled: sportovní motocykl „naháč“ s velmi speciálním charakterem, který jim poskytoval to, co chtěli: točivý moment a hbitost.
S motorem sledujícím koncepci crossplane,
agresivním vzhledem a
odstrojenou kapotáží řada MT Hyper Naked postupně vyrostla v nejúspěšnější řadu motocyklů Yamaha.
Více než 290 000 motocyklů řady MT, které našly své zákazníky v Evropě, přinesly do ulic nové vzrušení. Modely o nižší kubatuře pak úspěšně přilákaly do světa jednostopých vozidel celou novou generaci jezdců.
Řada Yamaha Hyper Naked, ať už jde o nový model MT-10, nebo MT-125, je navržena tak, aby každému jezdci nabízela příležitost být součástí evropského motocyklového hnutí, jež charakterizuje kombinace maximálního vzrušení a dostupnosti.
Nový model MT-10: Vyšší výkon. Lepší ovládání. Více adrenalinu
Vylepšený motor CP4 o zdvihovém objemu 998 ccm vyhovující požadavkům normy EU5
Další vývojový stupeň modelu MT-10 je vybaven propracovanou verzí legendárního kapalinou chlazeného motoru CP4 využívajícího koncepci crossplane, který je úzce spojen s legendárním modelem R1. Tento motor dosahuje vyššího výkonu a intenzivnějšího pocitu točivého momentu. Jde o nejvýkonnější a technologicky nejvyspělejší motor, jaký kdy byl na motocyklu Yamaha třídy Hyper Naked použit.
Aktualizovaná konstrukce pro modelový
rok 2022 využívá lehké hliníkové kované písty, předsazené ojnice a válce s přímým pokovením,
aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Motor také nabízí řadu nových funkcí specifických pro tento model,
jež byly navrženy tak, aby zintenzivňovaly vnímání točivého momentu.
Pro posílení středního rozsahu otáček, který nachází typické uplatnění při jízdě na silnici, jsou použity
ocelové ojnice namísto titanových součástí, jimiž byl vybaven motor R1. Tím se též zvyšuje moment setrvačnosti
na klikovém hřídeli.
Nastavení vstřikování paliva bylo změněno
tak, aby bylo mezi 4 000 a 8 000 ot./min dosaženo ještě vyšší úrovně lineárního točivého
momentu. Také je upravena konstrukce sacího a výfukového systému, aby model MT-10 získal vzrušující
a jedinečný charakter 360° Torque Emotion.
Došlo též ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Tento výkonnější motor tak splňuje požadavky normy
EU5.
Vyladěný zvuk sání
Zvuk, který motocykl vydává, ať už ze sání nebo od výfuku, je jednou z nejvýraznějších charakteristik. Inženýři společnosti Yamaha zaměřili pozornost na to, aby se model MT-10 vyznačoval jedinečným zvukovým doprovodem. Dosáhli toho navržením zcela nového systému sání.
Díky nerovnoměrným intervalům zapalování
270 ° – 180 ° – 90 ° – 180 ° vydává motor CP4 crossplane modelu MT-10 výrazný zvuk
ze sání i výfuku, který se při nízkých otáčkách projevuje jako charakteristický rachotivý hlubší
zvuk a při vyšších otáčkách jako vysoce posazený řev.
Vývojový tým společnosti Yamaha připravil nově vyladěný zvuk sání pro model 2022 s využitím zcela
přepracované skříně vzduchového filtru, jež je vybavena třemi kanály sání, jež mají různou délku a různý
průřez.
Každý kanál vydává při sání jiný zvuk
a je navržen tak, aby při různých otáčkách motoru vše harmonicky rezonovalo a vznikal tak jedinečný
zvuk sání, který zlepšuje celkový zážitek z jízdy.
Vyladěné sání je speciálně navrženo tak, aby vytvářelo úžasný řev mezi 4 000 ot./min a 8 000
ot./min. Ten posiluje ohromující pocit točivého momentu modelu MT-10 při prudkém zrychlení nebo vyjíždění
ze zatáčky.
Zážitek ze silného točivého momentu umocňují nové mřížky akustického zesilovače, jež jsou umístěny vpředu, nalevo a napravo od 17litrové palivové nádrže. Tyto zesilovače přenášejí vyladěný indukční zvuk přímo k jezdci. Vibrace mřížek, když jezdec přidá plyn, také přispívá k celkovému pocitu vzrušení a nadšení.
Titanový výfuk
MT-10 má nový titanový výfuk a tento odlehčený systém navíc nabízí nově navržené titanové potrubí a tlumič. Stejně jako nový vyladěný sací systém je i výfuk navržen tak, aby vydával hluboký a výrazný zvuk, který zdůrazňuje nerovnoměrnou sekvenci zapalování.
V nižších otáčkách motoru dominuje zvuk výfuku, vyladěný zvuk sání přebírá štafetu ve středních a vyšších otáčkách. Vytváří zvukovou stěnu, jež stimuluje smysly a doplňuje úžasnou akceleraci a omračující točivý moment výkonnějšího motoru, kterým je model pro rok 2022 vybaven.
Kompaktní a minimalistický nový styl exteriéru
Již od úplně prvního modelu MT-10, vlajkové
lodi kategorie Hyper Naked, si tento stroj zachovává výraznou individualitu a buduje si pověst motocyklu,
jehož styl patří v této kategorii k nejagresivnějším.
Další vývoj modelu MT-10 toto téma individuality dále rozvíjí s využitím výkonného a důstojného
nového vzhledu, který podtrhuje intenzivní charakter stroje a jeho poněkud hrozivý vzhled.
Toho účinku jsme dosáhli odstraněním všech nepotřebných prvků kapotáže a zaměřením pozornosti na
mechanickou krásu tohoto charismatického stroje.
Čelní zóna motocyklu je jedním z nejvýznamnějších
designových prvků. Má určující vliv na to, jak je stroj vnímán, jak jsou jezdci na svůj stroj pyšní a jak
je jízda na něm baví.
Nový model MT-10 vypadá jinak než jeho předchůdci. Vytváří kompaktnější dojem a nabízí minimalističtější
a působivější vzhled.
Kompaktní nové dvojité monofokální LED
světlomety s oddělenými jednotkami pro dálková a potkávací světla zajišťují vynikající osvětlení
a vyzařují silný a rovnoměrný paprsek s měkčím světlem na okrajích.
Obrysová světla LED jsou umístěna nad světlomety a nový design přídě transformuje vzhled tohoto vlajkového
modelu a dodává mu ještě vytříbenější, ale přitom mimořádně dominantní vzhled.
Zvětšené kanály namontované na obou stranách
krytu palivové nádrže zvyšují účinnost sání a významně přispívají ke zvýšení výkonu motoru modelu pro
rok 2022.
Kromě toho, že sání plní mechanickou funkci přiváděním chladného vzduchu do systému vstřikování paliva,
též vizuálně podtrhuje mimořádný výkon motoru o objemu 998 ccm a tvoří nedílnou součást nového
vzhledu stroje.
Spolu s mřížkami akustického zesilovače umístěnými v přední části krytu palivové nádrže vydávají
dvojí kanály motoru CP4 s vysokým točivým momentem úžasný zvuk, který jezdce potěší.
Díky minimálnímu převisu vpředu a kompaktnějšímu zadnímu LED světlu v kombinaci s novou kompaktní přídí a novými většími otvory sání je konstrukce modelu MT-10 vyznačující se centralizací hmoty dovedena do extrému. Vytváří tak brutální a kondenzovaný boční profil, který nenechá nikoho na pochybách, kdo že je tu králem řady MT.
Dokonalejší ergonomie
Legendární všestrannost modelu MT-10 v téměř každé jízdní situaci, od městských ulic až po klikaté silničky a dálkové trasy (zvládne i příležitostnou návštěvu okruhu), dělá z tohoto stroje jeden z nejkompetentnějších a nejžádanějších motocyklů kategorie Hyper Naked. Pro větší pohodlí a lepší možnosti přizpůsobení různým jízdním stylům byl u modelu pro rok 2022 vylepšen „jezdecký trojúhelník“, tedy vzájemná poloha řídítek, stupaček a sedadla.
Kryt palivové nádrže je nyní hladší, jezdec tak má lepší pocit, když sevře nádrž koleny při brzdění nebo zrychlování, a také umožňuje větší rozsah pohybu při přenášení hmotnosti při zatáčení. Byla navíc změněna pevnost sedadla, což vedlo ke zvýšení pohodlí, a byla upravena jeho konstrukce.
Radiální brzdové třmeny Brembo
Neobyčejný systém předních brzd modelu
MT-10 sestává ze dvou plovoucích kotoučů o průměru 320 mm se čtyřmi pístovými radiálně uloženými
třmeny a jde o stejný systém jako u modelu R1.
Model pro rok 2022 je vybaven novou hlavní radiální brzdovou pumpou Brembo, který zajišťuje lepší citlivost
brzdy a zlepšuje ovladatelnost.
Variabilní omezovač rychlosti Yamaha
Důležitým prvkem nového modelu MT-10 je
variabilní omezovač rychlosti Yamaha (YVSL), který dává jezdci možnost nastavit maximální rychlostní limit
tak, aby vyhovoval různým situacím. Kromě toho, že tento systém brání neúmyslnému překročení rychlostního
limitu na veřejných komunikacích,
může být též užitečný při jízdě v neznámých oblastech nebo za nepříznivých povětrnostních
podmínek.
Systém rychlořazení
Systém rychlořazení (QSS), který byl dříve k dispozici jako volitelný doplněk, je nyní standardním vybavením modelu MT-10 pro rok 2022. Tento systém umožňuje plynulé řazení bez použití spojky, což způsobuje, že je akcelerace na plný plyn ještě o něco více vzrušující. Plynulejší a rychlejší je i podřazování.
Nový plnobarevný 4,2″ TFT displej
Nový vývojový stupeň modelů MT-10 přichází
s 4,2" TFT displejem odvozeným od displeje modelu R1. Obrazovka je jasná a snadno čitelná a obsahuje
všechny klíčové informace.
Přepínač nabídky na pravé straně řídítek umožňuje jezdci vybrat, jaké informace budou zobrazeny, zatímco
přepínač „Mode/Select“ na levé straně řídítek lze použít ke změně nastavení parametrů elektronických systémů
podpory, případně k jejich zapnutí nebo vypnutí.
Škrticí klapka APSG ride-by-wire se čtyřmi režimy řízení výkonu (PWR)
Nová otočná jednotka ride by wire APSG (Accelerator Position Sensor Grip) s elektronickým ovládáním škrticí klapky Yamaha (YCC-T) poskytuje jezdci na modelu MT-10 lepší ovladatelnost při zrychlování. Tento pokročilý systém optimalizuje objem vzduchu nasávaného do spalovací komory a zajišťuje, že jezdec vnímá skvělý točivý moment plynule v širokém rozsahu otáček modelu MT-10.
Jezdec může také upravit charakteristiku
odezvy na akcelerátor pomocí přepínače režimu řízení výkonu (PWR).
Režim PWR-1 je vhodný pro agresivnější jízdu; režimy PWR-2 a PWR-3 se vyznačují
plynulejší odezvou akcelerátoru, která umožňuje jezdci dosáhnout
lineárních charakteristik točivého momentu, a režim PWR-4 nabízí měkčí odezvu, jež se nejlépe hodí
na
mokrém nebo kluzkém povrchu.
Šestiosá jednotka IMU se systémy podpory
Nový model MT-10 je nyní vybaven nejmodernější
šestiosou inerciální měřicí jednotkou IMU, jež byla původně vyvinuta pro model R1 a nyní nabízí menší
rozměry a nižší hmotnost.
Jednotka IMU je vybavena dvěma senzory detekujícími ve třech osách úhlovou rychlost (náklon, natočení
a vychýlení) i zrychlení (dopředu/dozadu, nahoru/dolů a doleva/doprava). Data jsou přenášena
do jednotky ECU, která aktivuje elektronické systémy podpory, jež zajišťují bezprecedentní úroveň ovladatelnosti
motocyklu tím, že předchází zablokování kol, ztrátě trakce nebo zvedání předního kola.
Systém řízení trakce zohledňující náklon
Model MT-10 využívá jeden z nejpokročilejších
systémů řízení trakce, jaký v kategorii Hyper Naked najdete.
Senzory detekují relativní rychlost předních a zadních kol. Když je na zadním kole
detekována ztráta trakce, odpojí jednotka ECU na okamžik pohon, aby se obnovila
trakce a stabilita stroje.
Pomocí údajů ze šestiosé jednotky IMU
dokáže tento nový systém řízení trakce upravit míru intervence tak, aby respektovala náklon motocyklu,
přičemž platí, že s rostoucím náklonem roste úroveň intervence.
K dispozici je celkem pět úrovní intervence.
Protismykový systém (SCS)
Pro lepší ovladatelnost a vyšší jistotu v zatáčkách je model MT-10 vybaven nejnovějším protismykovým systémem (SCS). Když senzory dojdou k závěru, že hrozí podklouznutí zadního kola do strany, jednotka ECU zasáhne a sníží přenos pohonu na zadní kolo, dokud se šasi nestabilizuje. Systém používá předem nastavené úrovně intervence, ale jezdec může tyto úrovně upravit nebo systém vypnout.
Systém kontroly zvedání předního kola (LIF)
Když data ze senzoru informují jednotku IMU, že bezprostředně hrozí zdvihnutí předního kola, jednotka ECU odpojí pohon od zadního kola, dokud stroj znovu nedosáhne stabilního stavu. Stejně jako u některých dalších systémů podpory jsou úrovně intervence přednastaveny, ale jezdec je může upravit nebo systém vypnout.
Řízení brzdění motorem (EBM)
Systém EBM kontroluje úroveň brzdné síly motoru při zpomalování a dává jezdci na výběr ze dvou úrovní. Úroveň 1 poskytuje vysokou úroveň brzdění motorem, úroveň 2 poskytuje minimální brzdění motorem. Jezdec si tak může vybrat nejvhodnější úroveň podle toho, jaké jízdní podmínky panují. Režimy jsou přednastavené, ale jezdec je může upravit nebo systém vypnout.
Ovládání brzd (BC)
Systém ovládání brzd (BC) je navržen tak,
aby zajišťoval lepší ovladatelnost během jízdy v zatáčkách. Funguje na principu nezávislé modulace
a regulace tlaku vyvíjeného na přední a zadní brzdu.
Jezdec si může vybrat jeden ze dvou režimů: Režim BC1 je standardní režim s aktivním ABS, režim BC2
je navržen tak, aby fungoval v situacích nouzového brzdění uprostřed zatáčky.
Systém řízení jízdy Yamaha (YRC)
Všechny elektronické systémy podpory jezdce
jsou sice nastavitelné i nezávisle, ale systém řízení jízdy Yamaha (YRC) dává
navíc vlastníkům modelu MT-10 možnost vytvořit komplexní systém, který dokáže přepínat
nastavení řízení trakce a systémů SCS, QSS, LIF, EBM a BC
najednou.
YRC nabízí čtyři různé režimy, jež jsou navrženy tak, aby vyhovovaly
různým jízdním podmínkám.
Režim A je pro sportovní jízdu; režim B pro široké spektrum různých podmínek;
režim C je přizpůsoben pro jízdu ve městě;
režim D je pak vhodný pro deštivé nebo jinak nepříznivé jízdní podmínky.
Čtyři režimy systému YRC mají přednastavené hodnoty, ale majitel modelu MT-10 může různá nastavení v rámci režimu měnit, aby odpovídala jeho vlastním preferencím.
Lehké šasi Deltabox
Hliníkové šasi Deltabox, odvozené od modelu
R1, který je ve své třídě nedostižný, patří v rámci všech kategorií mezi konstrukce s nejnižší
hmotností, nejvyšší pevností a nejpřesnějším ovládáním. Tento technologicky vyspělý rám, jenž byl
vyvinut, aby zvládal výkon 200 koní, využívá v zájmu absolutní minimalizace hmotnosti i motor
CP4 jako plně nosný prvek.
Šasi Deltabox je vybaveno dlouhou hliníkovou kyvnou vidlicí. S kompaktním 1405mm rozvorem poskytuje
stabilitu, lehkost a svižné ovládání za mnoha různých podmínek, při nízkých i vysokých rychlostech.
Optimalizované zavěšení předních a zadních kol
Pokročilý systém odpružení modelu MT-10
využívá optimalizované nastavení specifické pro tento model. Systémy jsou navrženy tak, aby zajišťovaly
přesné ovládání a dávaly jezdci jistotu při jízdě na silnici, ať už jde o projíždění rušnými
městskými ulicemi, nebo dynamickou jízdu v horských serpentinách.
43mm plně nastavitelná přední vidlice KYB nabízí 120mm zdvih a lze ji nastavit tak, aby odpovídala osobním
preferencím jezdce.
Tyto špičkové vidlice doplňuje plně nastavitelný zadní tlumič KYB, který lze snadno nastavit pro různé
zatížení a jízdní styly.
Pneumatiky Bridgestone Battlax S22
Lehká 17palcová pětipaprsková hliníková
kola, kterými je model MT-10 vybaven, jsou obuta do nejnovějších pneumatik Bridgestone Battlax Hypersport
S22.
Přední pneumatika rozměru 120/70-ZR17 a zadní pneumatika rozměru 190/55-ZR17 poskytují trakci vynikající
úrovně a spolu se sofistikovanými elektronickými systémy podpory jezdce nabízí tento balíček vynikající
jízdní vlastnosti a pozoruhodný stupeň ovladatelnosti za mnoha různých jízdních podmínek.
Klíčové vlastnosti modelu MT-10
- Výkonnější motor EU5 o objemu 998 ccm
- Vyladěný zvuk sání
- Titanový výfuk
- Nový kompaktní a funkční styl exteriéru
- Dokonalejší ergonomie
- Radiální brzdová pumpa Brembo
- Variabilní omezovač rychlosti Yamaha (YVSL)
- Systém rychlořazení (QSS)
- Spojka A&S
- Nový plnobarevný 4,2″ TFT displej
- Škrticí klapka APSG ride-by-wire se čtyřmi režimy řízení výkonu (PWR)
- Šestiosá inerciální měřicí jednotka (IMU)
- Systém řízení trakce zohledňující náklon
- Protismykový systém (SCS)
- Systém řízení zdvihu (LIF)
- Řízení brzdění motorem (EBM)
- Ovládání brzd (BC)
- Systém řízení jízdy Yamaha (YRC)
- Hliníkové šasi Deltabox odvozené od modelu R1
- Dlouhá hliníková kyvná vidlice
- Krátký rozvor 1 405 mm
- 43mm plně nastavitelná přední vidlice KYB
- Plně nastavitelný zadní tlumič KYB
- Pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S22
Barevné provedení modelu MT-10, dostupnost a cena
Yamaha bude nový model MT-10 nabízet ve třech barevných variantách. Cyan Storm rozvíjí vzrušujícím novým směrem příběh DSOJ a nabízí novou barevnou variantu zaměřenou na techniku a trendy. Icon Blue je dynamická nová barva inspirovaná továrními závodními motocykly. Toto barevné provedení zahrnuje modré panely karoserie a ráfky kol. Tech Black nabízí decentní a náladový vzhled. V této verzi má motocykl černou karoserií a ráfky kol.
Dodávky evropským prodejcům Yamaha budou zahájeny od února 2022. Ceny se v jednotlivých regionech liší, takže pro další informace se obraťte na národního distributora značky Yamaha.
Originální příslušenství a oblečení Yamaha pro kategorii Hyper Naked
Společnost Yamaha připravila celou řadu sad a individuální originální příslušenství, jež majitelům strojů MT umožňuje jednoduše motocyklu předat něco ze své individuality. Slouží k tomu vysoce kvalitní díly, jež byly vyvinuty tak, aby ke stroji dokonale padly, a současně nabízejí špičkovou povrchovou úpravu.
Zákazníci si mohou sady a příslušenství objednat ještě před vyzvednutím nového motocyklu a nechat si je namontovat u prodejce Yamaha. Všechny položky obsažené v sadách lze zakoupit také jednotlivě. Kromě položek v sadách obsahuje soupis originálního příslušenství vše od výfukových systémů a páček Akrapovic až po ohřívače rukojetí nebo koncovky řídítek z hliníku billet.
Rozsáhlá řada oděvů Yamaha pro model MT
zahrnuje pánské a dámské bundy a kalhoty, výběr mikin, triček, rukavic a řadu jezdeckého
vybavení se symbolem CE.
Kolekce MT se neustále vyvíjí a nové kusy se objevují v průběhu celého roku.